Silicon Valley-opleiding zoekt Nederlandse startups

Tweede seizoen Founder Institute van start

27 AUGUSTUS 2012, UTRECHT
Samenvatting
Jouw droom is een eigen techbedrijf? Kom dan dinsdagavond 11 september naar de aftrap van de tweede Nederlandse editie van The Founder Institute. De intensieve opleiding die bestuurd wordt vanuit Silicon Valley, biedt een pitchworkshop van Ben Woldring (Bencom), Joost Nauta (Fashiolista), Claire Boonstra (Layar) en Richard Straver (Tinypayme).
Vier Nederlandse topondernemers gaan je bijbrengen hoe zij van hun ideeën een bloeiend bedrijf maakten. Ben Woldring bouwde vanaf zijn 13e aan een internetimperium dat nu een miljoenenomzet draait. Claire Boonstra haalde met augmented reality-app Layar liefst 10 miljoen dollar op bij techreus Intel. Joost Nauta wist Atomico, het investeringsbedrijf van Kazaa- en Skype-oprichter Niklas Zennström, te overtuigen een half miljoen te steken in modeplatform Fashiolista. En Richard Straver kreeg ook een zak met één miljoen dollar mee, om betalingsdienst Tinypay.me groot te maken in Amerika.

Denk jij dat jouw idee ook zo veel potentie heeft? En heb je steun nodig om je droom ook daadwerkelijk in gang te brengen? Kom dan 11 september naar de gratis bootcamp en laat je inspireren door deze entrepreneurs. Daar hoor je meer over het programma van The Founder Institute. Het event vindt plaats bij UtrechtInc, een van de grootste business incubators van Nederland. UtrechtInc is gevestigd aan de Padualaan 8 in Utrecht op het Utrechtse Sciencepark. Inloop is vanaf 18.00. Om 18.45 start het programma. Registreer jezelf via deze link.

The Founder Institute, een ondernemersopleiding uit Silicon Valley, werd in 2011 door Joris van Heukelom (oud-ceo Sanoma Digital), Diederick Croese (director TEDxAmsterdam) en Jim Stolze (oprichter TEDxAmsterdam) naar Nederland gehaald. Tijdens vier strenge, uitdagende maanden, bestaand uit vijftien lesavonden, werken de deelnemers toe naar de lancering van hun bedrijf en product. In de wereld draaien inmiddels ongeveer 500 startups op toeren dankzij het programma. In Nederland haalden de afgelopen editie zeven deelnemers de eindstreep. Deze graduates presenteerden in februari een eindpitch aan invloedrijke geldschieters uit de startupwereld.

Pitchbootcamp
Je krijgt de kans om jouw droomidee voor te leggen aan onze ervaringsdeskundigen Ben Woldring, Claire Boonstra, Richard Straver en Joost Nauta. Dat is je pitch. Maar eerst vertellen ze zelf hoe zij hun pad naar succes beliepen en hoe ze hun idee aan de man brachten. Zonder een juiste pitch hadden ze geen mede-oprichter kunnen vinden, hun eerste klanten binnen kunnen halen of hun eerste investering in de wacht kunnen slepen.

Joris van Heukelom, Jim Stolze en Diederick Croese nemen in de toekomst een adviserende rol in bij The Founder Institute. "Ik ben blij dat The Founder Institute in Nederland in Bas van Essen (business journalist Sprout) en Jos van Essen (ex-business development Sanoma) nieuwe vaandeldragers heeft gevonden om het succes voort te zetten”, zegt Van Heukelom, die ook als mentor bij het programma betrokken blijft. “Het instituut blijft uniek omdat het zich richt op mensen met ideeën en deze op weg helpt in hun droom. Namelijk het bouwen van een onderneming.'
Citaten
"“The Founder Institute gave me a great environment to learn and challenge myself with all the right kinds of pressure. The programme turned my idea into reality and definitely put the wheels into motion for Revirda. For me, the most valuable aspect was the positive energy, constructive feedback and strong relationships I established with fellow participants, local mentors and the successful Sillicon Valley entrepreneurs who flew in to meet with us.”" Dwight Gunning van Revirda
""Zonder The Founder Institute was ik niet zo ver gekomen, als waar ik nu sta. Daardoor ben ik toegelaten tot Rockstart Accelerator en heb ik een serieus bedrijf op kunnen bouwen. The Founder Institute is ideaal om van een idee een product met een werkend businessplan te maken. Het helpt je op pragmatische wijze je doel te bereiken. Je gaat het gewoon doen.”" Daan Weddepohl van Peerby